Monday, July 26, 2010

'SIHIR' Solat..??















Asslamualaikum w.b.t..


Seringkali manusia kaitkan sihir dengan perbuatan atau kejadian luar biasa yang berlaku, dan sihir juga sering dikaitkan dengan kejahatan. Manakala, takrif atau definisi solat didalam Kamus Pelajar edisi kedua terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka pula merujuk kepada ibadat yang terdiri daripada niat, beberapa perbuatan dan bacaan yg dimulakan dgn takbiratulihram dan disudahi dgn salam. Namun, apa kaitan sihir dan solat? Persoalan ini mungkin bermain diminda sahabat. Pada makalah kali ini, Tanahina ingin menyajikan satu kisah ringkas kepada sahabat sekalian.


Pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Al-Khatab, ada seorang hamba Allah lelaki yang belum berkahwin. Biasanya seorang lelaki bujang pasti ingin mencari anak dara untuk dijadikan 'bidadari' didalam hidupnya, paling tidak pun seorang wanita janda dijadikan sebagai isteri namun, hamba Allah ini mempunyai 'penyakit' pelik! Dia minat pada isteri orang! (ingatkan pada zaman ini sahaja berlaku rupanya telah berlaku dizaman khalifah Umar). Ah, ini sudah dikira kes parah atau kronik.



Hamba Allah ini sudah lama berkenan pada isteri seorang hamba Allah. Hampir setiap hari dia cuba mencuri pandang pada isteri hamba Allah tersebut. Keinginannya ini bukan satu mainan tetapi keiginan yang realiti. Pada suatu hari, hamba Allah tersebut bertekad untuk meluahkan segala perasaannya pada wanita tersebut. Dia cuba mencari peluang untuk mendekati wanita tersebut kerana wanita tersebut sering mendampingi suaminya. Akhirnya dia mendapat peluang mendekati wanita tersebut lalu dia berterus terang "Aku ingin menjadikan kamu isteriku", wanita itu menjawab "Boleh,tapi ada syarat!". Lelaki itu bertanya "apakah syaratnya?", wanita itu berkata "Kamu mesti solat dibelakang Umar selama 40 hari" lalu lelaki tersebut menerimanya (mungkin wanita itu menyangka dengan syarat tersebut lelaki itu tidak dapat meneruskan hasratnya). Bermula saat itu, lelaki tersebut menunaikan syarat tersebut.



Diringkaskan cerita, berlalulah 10 hari, 20 hari, 30 hari dan seterusnya 40 hari. Wanita itu mengetahui lelaki itu berjaya menunaikan syarat yang telah ditetapkan pada lelaki tersebut. Wanita itu menunggu lelaki tersebut kerana baginya janji mesti ditunaikan. Tetapi setelah menunggu lama, lelaki itu tidak muncul-muncul dihadapannya, kali ini dia mengambil keputusan mencari lelaki tersebut kerana padanya janji adalah janji. Setelah puas mencari, dia menjumpai lelaki tersebut seraya berkata "Bukankah kamu yang ingin menjadikan isterimu? Sekarang kamu boleh memiliki aku" tapi lelaki tersebut diam. Wanita itu mengulangi lagi "Bukankah kamu yang ingin menjadikan isterimu? Sekarang kamu boleh memiliki aku" tapi wanita itu dimarahi pula oleh lelaki tersebut "Kamu tidak tahukah perbuatan tersebut adalah dilarang(mengahwini isteri orang)?!, pergi kamu dari sini!"



Nah, agaknya apa yang sahabat dapat dari kisah tersebut? Pasti sahabat hairan, wanita tersebut ingin menunaikan janji tetapi dimarahi dan dihalau pula lelaki tersebut. Inilah yang tanahina ingin sorotkan kepada sahabat sekalian. Ajaib bukan? nafsu jahat yang wujud didalam jiwa lelaki tersebut telah dihilangkan oleh solat! Solat tersebut telah 'menyihir' nafsu lelaki itu kepada jiwa yang baik.



Tanahina kira tanahina tidak perlu hurai apa pengajaran yang boleh digarap dari kisah tersebut kerana tanahina yakin sahabat amat bijak untuk menggarap tauladan dari kisah tersebut. Jagalah solat kerana solat adalah manifestasi bahawa kita ini lahir, kita ini hidup dan kita ini mati pada yang SATU!



Wallahu A'lam..


p/s: Tanahina bukan ingin menghakitkan solat itu adalah sihir tetapi hanya sebagai kiasan sahaja. Segala komen&pandangan dari sahabat amat diperlukan..








No comments:

Post a Comment